11. syyskuuta 2020

Some haltuun yrityksessä

Some ja yritykset

Sosiaalisen median hyödyntäminen nykypäivän yrityksessä on arkipäivää. Monien mielestä yritys, joka ei ole somessa, ei ole uskottava tai jopa ei ole olemassa. Itsellenikin on muodostunut tapa, että kun alan asioida jonkun minulle ennestään tuntemattoman yrityksen kanssa, niin käyn usein kurkkaamassa netistä, että mitä sieltä löytyy. Ja jos yritykseltä löytyy sometili, niin ohjaan helposti kulkuni sinne. Viimeksi näin kävi tällä viikolla, kun vaihdoin kuntosalinijäsenyyteni uuteen paikkaan. 

Lähdin miettimään oman yrityksen somestrategiaa ihan ensimmäiseksi edellämainitusta lähtökohdasta ts. onko se välttämätön ja onko minulla aikaa/kykyä ylläpitää somekanavia. Kun vastaus molempiin kysymyksiin oli kyllä, päätin jatkaa eteenpäin.

Somestrategiani

Tavoite

Ensimmäisenä on tietenkin asetettava realistiset tavoitteet, jotka ovat tavalla tai toisella mitattavissa. Hyvät tavoitteet noudattavat esimerkiksi SMART -määrittelyä eli
  • Specific = tarkoin määrätty
  • Measurable = mitattavissa
  • Attainable = saavutettavissa olevia
  • Relevant = asiaankuuluvia, merkityksellisiä
  • Time-bound  = aikaan sidottu
Koska omassa tapauksessani toimitaan pienellä budjetilla, rajatulla maantieteellisellä alueella sekä omatoimisesti oman työn ohella, asetin tavoitteeni varsin maltillisesti. 

Tavoitteenani on tunnettuvuuden kasvattaminen ja saada sosiaalisen median kautta 50 seuraajaa vuoden 2020 loppuun mennessä ja 150 seuraajaa vuoden 2021 loppuun mennessä.   

Lisäksi tavoitteena on kasvattaa myyntiä paitsi varausten muodossa, myös mahdollisten lisäpalvelujen myynti, joita pahaillaan olen pohtimassa.

Tarkoituksena ei ole yrittää olla jokaisen sosiaalisen median kanavassa, vaan keskittää voimavarat valikoituihin kanaviin.  

Aputoiminimeni keskittyy valokuvaamiseen, jolla ei ole suoranaisesti loma-asuntojen vuokrauksen kanssa mitään tekemistä, joten sitä en tässä ole ottanut huomioon. 

Tavoitteen mittaaminen

Tunnettuvuuden kasvattamisen ja seuraajien määrän mittaaminen tapahtuu käyttämällä valittujen sosiaalisen median seurantatyökaluja sekä Google Analyticsiä.  

Myynnin kasvattaminen ja lisäpalvelujen myynnin muutoksen seuranta on suoraviivaista, koska minulta löytyy vuosien ajalta kirjanpito ja raportit (Google Sheets) kaikista tapahtumista, joita  tässä on jo tehty yksityishenkilönä. Tulevia myyntejä on helppo verrata historiaan.

Kohderyhmä(t)

Kohderyhmän määrittelyssä nojaan aiempaan historiaan ja kokemukseen siitä millaisia asiakkaita on ollut ja keitä he tulevat todennäköisesti olemaan. 


Tärkein kohderyhmä ovat suomalaiset lapsiperheet ja pariskunnat, joista on muodostunut suurin osa asiakkaistani. Seuraavaksi tärkein on erilaiset pienryhmät, kuten esimerkiksi metsästäjät, kalastajat ja laskettelijat. Kolmanneksi tärkein kohderyhmä on ulkomaiset vieraat, joista näkyvimpänä Venäläiset ja Virolaiset, mutta heitä on määrällisesti niin vähän, että taidan keskittyä somettamaan suomen kielellä ainakin aluksi.


Ymmärrä yleisö 

Erilaiset ihmiset ja ihmisryhmät käyttävät sosiaalista mediaa eri tavalla. 








Suomalaiset somessa (lähde: https://lmsomeco.fi/)

"Facebookia hyödyntää 2,8 miljoonaa suomalaista Facebookin raportoiman kuukausittain aktiivisten käyttäjien datan mukaan. Myös Instagram on noussut jo 2,4 miljoonan kuukausittain aktiivisen käyttäjän joukkoon. Twitterissä on arvioitu olevan suomalaiskäyttäjiä lähes miljoona, mutta kuukausittain aktiivisia on arviolta noin 300 000. LinkedInissä rekisteröityneitä käyttäjiä Suomessa on jo 1,2 miljoonaa, ja YouTubea käyttää kuukausitasolla eri tutkimusten mukaan noin kaksi miljoonaa suomalaista" lähde: https://lmsomeco.fi/)

Näiden lisäksi esimerkiksi TikTok ja SnapChat ovat erityisesti nuorison suosimia kanavia.  

Sproutsocial.com:in tekemän analyysin mukaan Facebookin, Instagramin ja Twitterin demografia on seuraava:

 




Lukuina:
51% of 13–17 year olds use Facebook
76% of 18–24 year olds use Facebook
84% of 25–30 year olds use Facebook
79% of 30–49 year olds use Facebook
68% of 50–64 year olds use Facebook
46% of 65+ year olds use Facebook
75% of 18–24 year olds use Instagram
57% of 25–30 year olds use Instagram
47% of 30–49 year olds use Instagram
23% of 50–64 year olds use Instagram
8% of 65+ year olds use Instagram
44% of 18–24 year olds use Twitter
31% of 25–30 year olds use Twitter
26% of 30–49 year olds use Twitter
17% of 50–64 year olds use Twitter
7% of 65+ year olds use Twitter

Kohderyhmääni ja kanavien suosiota tarkastellen, näen, että Instagram ja Facebook tarjoaa hyvän kombinaation tavoittaa halutut ihmiset.


Valitse kanavat

Kun yhdistetään kohderyhmä, somekäyttäytyminen ja oma osaaminen, on johtopäätökseni keskittää sosiaalisen median voimavarat Facebookin ja Instagramin käyttöön. Youtube on myös harkintalistalla, koska sillä saisi aikaan mielenkiintoista ja monipuolista sisältöä.

Koska en pysty vaikuttamaan varausportaalien markkinointiin ja toimintatapoihin, on tavoitteena ohjata liikennettä sosiaalisen median kanavista varausportaaleihin, sekä tuleviin yrityksen nettisivuihin sekä saada ihmiset ottamaan yhteyttä eri kanavien kautta.  

Kilpailijat ja some

Pienet loma-asuntojen vuokraajat, joita Suomi on pullollaan, ovat omien havaintojeni mukaan melko heikosti mukana sosiaalisessa mediassa (poikkeuksiakin tosin on). Olen tätä usein pohtinut ja tullut siihen johtopäätökseen, että ilmeisesti suurin osa loma-asuntojen vuokraajista on vanhempia pariskuntia, joilla on vain yksi kohde. Panos/tuotos -suhde sekä somen osaaminen ei ehkä ole tällöin ehkä tätä suosiva.

Esimerkkejä aktiivisista tileistä ovat:

Uskon, että aktiivisesti toimimalla sosiaalisessa mediassa ja vuorovaikuttamalla on mahdollista erottautua muista kilpailijoista positiivisella tavalla. 
 

Sisältö

Sisällön suhteen täytyy hakea balanssi sen suhteen, että mitä ihmiset kaipaavat ja missä määrin promoamista voidaan tehdä ilman, että siitä muodostuu markkinapaikka, joka voi karkottaa seuraajat. Laadukas, autenttinen ja hyödyllinen sisältö, joka luo vuorovaikutusta on mielekkäämpää kuin pelkät kaupalliset tiedotteet tai itsestäänselvyyksien jakaminen. 

Henkilökohtaisesti olen kokenut muutamien sometilien kanssa sen, että liika kaupallisuus on aina liikaa. Lopputuloksena näiden kanssa on käynyt niin, että olen lopettanut näiden seuraamisen.   

Täytyy myös muistaa omat realiteetit ja kyvykkyydet esimerkiksi videoiden kanssa. Käsivaralta kuvattuja huonoja videoita ilman mielenkiintoista juonta ei jaksa seurata kukaan. Mieluummin jättää tekemättä, kuin tekee huonosti.

On myös tunnistettava se asia, että kyseessä on yritystili, eikä henkilökohtainen tili. Yleisöä ei ehkä kiinnosta samat asiat kuin mitkä itseäni kiinnostavat, vaan on pysyttävä kontekstissa.

Perusta tilit huolella, ennen kuin alat jakamaan sisältöä

Yhdenmukainen ilme, huolella täytetyt tiedot sekä linkit kuntoon ennenkuin aletaan jakamaan sisältöä. Tässä osassa täytyy kyllä tunnustaa, että vauhtisokeus iski omalla kohdallani ja tilit piti saada pystyyn heti ja kun ne olivat, aloin postaamaan jo ensimmäistä juttua.


Aikataulutus

Ei ole yhdentekevää mihin aikaan julkaisee sisältöä, jos haluaa saada parhaan mahdollisen näkyvyyden. Koska sosiaalisen median yhtiöit käyttävät algoritmejä mitä julkaistaan sen mukaan miten yleisö on "online", voi käydä niin, että väärin ajoitettu postaus jää näkemättä. 

Markkinoilla on erilaisia työkaluja, joilla voi ajoittaa julkaisuja eri sosiaalisen median kanaviin. Nämä tosin mahtavat olla kaikki enempi vähempi maksullisia, joten toistaiseksi on tyytyminen manuaaliseen ajoittamiseen. 

Luo sopivaa sisältöä

Eri kanaviin sopii erilainen sisältö. Twitterissä on omat merkkirajoituksensa (280) ja Instagramissa taasen on hashtagien (onko tälle suomennosta?) käyttö laajempaa ja se lähtökohtaisestikin perustuu kuvien ja videoiden käyttöön. Facebookissa mahtuu enemmän tekstiä, mutta kuinka moni jaksaa lukea pitkiä tekstejä julkaisujen ohessa?

Emojit sopivat toisissa kanavissa paremmin kuin toisissa. Visuaalinen sisältö on tutkimusten mukaan sellaista, jota jaetaan sosiaalisessa mediassa enemmän ja se saa paremmin huomiota osakseen.

Henkilökohtaisesti pidän myös paljon enemmän visuaalisista sisällöistä, joten pyrin aina liittämään tuleviin julkaisuihin jonkin visuaalisen elementin, mikäli se sopii aiheeseen ja sopiva elementti on saatavilla.

Mainosta kanaviasi

Kanavia voidaan linkittää hyvin moneen paikkaan. Esimerkiksi sähköpostien ja nettisivujen yhteyteen on helppo livauttaa linkki. 

Google ja Facebook tarjoavat mielellään kampanjoita, joilla sivulle tai julkaisuille saadaan näkyvyyttä ja seuraajia. Olen itse kokeillut molempia aiempien harrastusten ja yrityksen kanssa. Kohtuullisellakin budjetillakin pääsee liikkeelle ja saa lisää näkyvyyttä, kunhan vain osaa kohdentaa oikein. Tämä on yksi potentiaalinen työkalu, joka on helppo käyttää ja tulokset ovat helposti mitattavissa, joten katsotaan.  

Sitouta yleisösi

Oletteko nähneet politiikkoja, julkisuuden henkilöitä tai yrityksiä, joilla on sometili ja postaavat sinne julkaisuja, mutta eivät koskaan vaivaudu reagoimaan kommentteihin tai osallistu keskusteluun? Minä olen. Tässä ei kovin paljon sosiaalisuutta taida olla mukana, vaan toiminta on enemmänkin broadcast -tyyppistä toimintaa.

Oma toimintafilosofiani tulee olemaan se, että pyrin vastaamaan ja reagoimaan jokaiseen (asialliseen) kommenttiin ja luomaan vuorovaikutusta käyttäjien kanssa. Ihan samalla tavoin kuin vastaan jokaiseen tori.fi:stä tai Bookingista/Airbnbstä tulleeseen viestiin. 

Facebook sivuston avaamisen myötä sieltä tarjoutui linkki, jossa ehdotettiin Whatsapp Business -sovelluksen käyttöä. Latasin sen käyttööni ja se tarjoaa muutamia hienouksia kuten esimerkiksi Yritystuokalut:



















Maksullinen myynninedistäminen

Kuten aiemmin jo totesin, maksetut mainokset ovat yksi keino saada lisää näkyvyyttä. Mainokset voidaan kohdentaa kohderyhmille sopiviksi, joten toisin kuin paperimainokset postilaatikossa, ne tulevat vain niiden näkyville, joille ne on tahdottukin.


Vaikuttajat

Vaikuttajien käyttö on ymmärrettävästi tehokas keino saada lisää julkisuutta ja näkyvyyttä. Olisi hienoa, jos saisi tunnetun julkkiksen vierailemaan loma-asunnossamme ja jakamassa postauksen linkillä kohdesivulle. Tähän voisi sopia jonkinlaisen diilin mielellään. Toistaiseksi suurin julkimo loma-asunnossamme on ollut eräs tunnettu SM Liiga -kiekkoilija, mutta eipä hänkään tainnut somessa siitä erikseen hehkuttaa. Tai en tiedä, koska en häntä seuraa.  

Seuraa tuloksia ja kehity

Nyt kun tavoitteet on asetettu ja konkretisoitu, on tärkeää, että tuloksia seurataan ja katsotaan mihin suuntaan asiat kehittyvät. Jos kehitys ei ole ollut oikeansuuntaista, on aika tehtä korjaavat toimet. 

Itse olen ajatellut käyttää seuraavia tapoja näin alkuun:

Facebook ja Instagram tarjoavat omilla sivullaan analyytiikka osassa "kävijätiedot":

 

Näiden lisäksi kävin avaamassa maksuttoman tilin squarelovin -palveluun, josta saadaan instagramista myös lisää dataa hieman nätimmässä muodossa. 

Liikenne on vielä varsin vaatimatonta, mutta tuore on tilikin. Koska yrityksen toiminta loma-asuntovuokrauksessa alkaa varsinaisesti tammikuussa 2021, tässä on vielä aikaa harjoitella. 

Yritykseni löytyy Facebookista osoitteesta: https://www.facebook.com/cottageholidaysfinland

Cottageholidaysfinland -nimi juontaa juurensa jo historiasta. Olen sen aikoinaan keksinyt ennenkuin yrityksen nimi oli tiedossa, joten käytän nyt samaa "brändiä" toistaiseksi.

Lopuksi

Miltä nämä ajatukseni vaikuttavat ? Onko sinulla jotain mitä minun tulisi huomioida tai parantaa? 


*Irtiotto arjesta, loma mökillä? 

               Varaa Tästä 


 

0 comments:

Lähetä kommentti