6. lokakuuta 2020

Channel manager vuokrauskäyttöön. Smoobu vai IGMS?

Miksi Channel manager ?

Alkuun pientä ihmettelyä. En todellakaan tiedä, onko Channel Manager -sanayhdistelmällä Suomennosta? Onko se Kanavanhallintatyökalu vai mikä? Oli miten oli, käytän jatkossa tästä lyhennettyä muotoa KAHAT. Kanavilla tarkoitan tässä artikkelissa lyhytaikaisen vuokrauksen kanavia kuten Airbnb, Booking.com, Expedia Group, Homeaway jne.

Jos listattuna on vain yksi vuokrauskohde, joka on välitettynä vain yhdessä portaalissa (esim. Airbnb), eikä ole tarvetta muokata hinta- ja varaustietoja sesonkien tai varaustilanteiden vuoksi, ei KAHAT:n avulla välttämättä saavuta suurta hyötyä. Ellei sitten aio hyödyntää niiden mukanaan tuomia lisäominaisuuksia, joista myöhemmin lisää.

Aloin itse pohdiskelemaan KAHAT:n käyttöönottoa jokin aikaa sitten vakavasti, kun päivittelin tulevan vuoden hinnoitteluja Airbnb:hen ja Booking.com:iin. On melkoisen työlästä ylläpitää hinta- ja varaustietoja useassa paikassa, pitää ne synkronoituna sekä yrittää varmistaa, ettei päällekkäisvarauksia tule, koska tiedot ovat hajautettuna monessa eri kanavassa. Vaikka varaustietoja voikin importoida työkalusta toiseen niin niissä on omat viiveensä kanvasta riippuen. Näiden lisäksi minulla on vielä omassa kanavassaan toimiva välittäjä sekä suorien asiakaskontaktien kautta tulleita varauksia, jotka täytyy hallita ja ottaa huomioon.

Ylläpitotuska oli myös yksi syistä miksi karsin mm. Homeawayn ja Expedian pois käyttämistäni kanavista. Paljon ylläpitotyötä hyötyyn nähden, vaikka minulla on tällä hetkellä vain yksi mökki. 


Mitä KAHAT tekee?

KAHAT on siis lyhyesti sanottuna työkalu, joka integroituu useampaan portaaliin (esim. Airbnb, Booking.com, Homeaway, Expedia Group (=Hotels.com, ebookers, VRBO jne..). 

KAHATin avulla pystytään tekemään mm. seuraavia asioita:

  • Varaustietojen ylläpito ja synkronointi kanavien kesken
  • Hintatietojen ylläpito ja synkronointi kanavien kesken
  • Päällekkäisvarausten esto (blokkaa varatut ajat automaattiesti eri kanavista)
  • Automatisoimaan asiakasviestintä (sama viesti joka kanavaan tai valittuihin kanaviin)
  • Luoda työvuorolistat ja omat näkymät esim. siivouspalveuille
  • Keräämään yhdistettyä statistiikka kaikista eri kanavista
  • Lisäominaisuudet, jotka vaihtelevat työkalusta toiseen
Paljon käteviä ominaisuuksia ja automaatiota, joka helpottaa ylläpitämisen tuskaa. KAHATin myötä otan Homeawayn ja Expedian uudelleen käyttöön.

Vaihtoehtoja ja integraatioita

Markkinoilla vaikuttaa olevan laaja valikoima eri KAHAT -työkaluja. 

Jos kanavissa tuntuu olevan muutama isompi hallitseva peluri kuten esimerkiksi Booking.com, Airbnb, Expedia, niin KAHAT -työkaluja näyttää olevan todella paljon, eikä kaikissa vertailuissa ole tietenkään samat vaihtoehdot.



Lähde: https://www.lookoutpro.com/

Näin ollen onkin melkoisen haastavaa selvittää, että mikä näistä olisi omaan käyttöön paras, mutta esimerkiksi Capterra tai Hotelfriend sivuilta näkyy arvosteluja ja G2 tarjoaa vaihtoehdon verrata joitain eri työkaluja keskenään.

Omat kriteerit

Lähtiessäni haarukoimaan käytettävää työkalua, asetin kriteeriksi seuraavia asioita:
  • On oltava mahdollisuus kokeilla ensin (trial period) integraatioilla kanaviin
  • Hinta pitää olla kohtuullinen (kohteita on kuitenkin tässä vaiheessa vain se 1)
  • Helppokäyttöinen ja moderni käyttöliittymä
  • Selainpohjainen, ei asennettava Windows -sovellus
  • Integraatiot oltava vähintään Booking.com, Airbnb ja Homeaway
  • Mobiilisovellus tai mobiilille optimoitu näkymä
  • Automaattiset viestit tuettava
  • Yhdistetty kalenterinäkymä sekä hinnoittelusynkronointi 
  • Riittävän tunnettu/suuri toimija, jotta takana on riittävä tuki / yhteisö ongelmatilanteissa
Melko iso osa tunnetuista KAHAT:sta tipahti nopeasti hinnan vuoksi pois. En aio maksaa 100 -700 dollaria kuukaudessa tässä laajuudessa toimiessani, vaan maksimini on pikemminkin muutamia kymmeniä euroja/kk.

IGMS 



IGMS:n hinnoitteluvaihtoehdot ovat seuraavat:
  • Flexible: 1$ per varattu yö (Free trial 14 pv)
  • Pro: 20$ per huoneisto / kk (Free trial 14 pv) 
  • Enterprise: räätälöity hinnoittelu
IGMS ominaisuudet ovat:
  • Channel manager eli kanavien hallinta
  • Unified inbox eli eri kanavista tulevien viestien yhteinen postilaatikko 
  • Automaattiset viestit (airbnb, booking, homeaway, vrbo)
  • Usean tilin hallinta (airbnb, booking, homeaway, vrbo)
  • Yhdistetty kalenteri
  • Talousraportit
  • Notifikaatiot sovelluksessa ja mailiin
  • Avainpalvelujen hallinta *) 
  • Suoravarausten hallinta
  • Siivous- ja tehtävien hallintamoduuli
  • Mobiilisovellus (Android ja iOS)
  • Automaattiset palautteet
IGMS menuvalikko

*) Oivalsin muuten tätä tutkiessani, että avaintenhallintaan, matkalaukkujen säilöntään ja moneen muuhun asiaan on useita eri palveluntarjoajia, joihin saa linkattua KAHAT:it. 

Loin tunnukset IGMS:ään, syötin tarvittavat tiedot sekä linkkasin Airbnb-, Booking- ja Homeaway -kanavat järjestelmään. Olin hieman aiemmin päivittänyt syksyn 2020 ja kevään 2021 -hinnoittelut bookingiin, jotka nollautuivat saman tein. Otin yhteyttä tukeen ja vastaus oli, että näin siinä käy, mutta lohduttivat, että joudut vain kerran täyttämään ne uudestaan. Ei hyvä.


Eikä tässä vielä kaikki. Jokin aikaa myöhemmin huomasin, että elokuu 2021 oli jostain syystä Bookingissa lukittu, eikä sitä tietenkään voinut Bookingissa vapauttaa, koska varaustietoja hallitsee KAHAT eli IGMS. IGMSn päässä taasen kaikki näytti normaalita. 

Otin ongelman vuoksi tukeen yhteyttä uudelleen, joka teki tiketin siitä tekniselle puolelle. Meni reilu vuorokausi, eikä asia oedennyt mihinkään, vaikka asiaa hoputin, joten päätin tässä vaiheessa, että antaapa olla tämä IGMS. 

Smoobu




Smoobu on Saksalainen tuote ja näyttää ainakin markkinoivan ahkerasti, koska Google haussa nousee varsin hyvin esille.

Smoobun hinnoittelussa saa vuosittain maksaessa -20% alennuksen, jolloin hinnoiksi jää:
  • Basic: 0 € / kk 
  • Professional: 15,20 €/kk
Basic tasossa on vain rajattu määrä ominaisuuksia, joten katseeni kohdistui suoraan Professional -versioon. Smoobu myös tarjoaa 14 päivän koejaksoa, jonka otin aluksi käyttööni.

Verrattuna IGMS:ään, Smoobussa on ominaisuuksia, joita IGMS:ssä ei ole:
  • Maksujen prosessointi
  • Oma websivujen luonti
  • Oma varausportaali suoravarauksia varten
Koska ehdin jo poistaa IGMS:stä kanavien linkitykset, en ole ihan varma oliko näitä Smoobun ominaisuuksia siellä vai ei :-)
  • Asiakashallinta (asiakasyhteystiedot)
  • Laskujen luonti ja lähetys
Smoobu menuvalikko

Smoobun cockpit on eräänlainen dashboard, johon on koottu eri tietoja ja pikalähtöjä yhteen.

Omaa dashboardiani en tähän viitsinyt laittaa, koska siitä näkyy turhan sensitiivisiä tietoja asiakkaista ja omista tiedoistani. Periaatteessa siis tuosta näkee yhdellä silmäyksellä tulevat varaukset, viestejä, käyttöasteen, jakaumaa sekä pikalähdöt.

Linkkasin airbnb:n, bookingin ja Expediaan mukaan ja aloin kokeilemaan järjestelmää. Lisäsin myös Homeawayn, mutta valitettavasti siinä integraatio on pelkästään varauskalenterin import/export -toiminto, joten niitä hintoja ei tästä voi suoraan ohjata.

Ensimmäinen havaintoni oli, että minulla on kalenterissa epäjohdonmukaisuukasia eri sesonkien hinnoittelussa eri kanavien välillä sekä minimiaikojen pituudet vaihtelevat kanavasta toiseen! Smoobu tarjoaakin hinnoittelun synkronisointiin käteävän keinon, jolla voi määrittää alennus-/ylennysprosentit perushinnasta lähtien kuhunkin kanavaan. Tiedot päivittyvät napin painalluksella kaikkialle. Erityisen kätevää!

Tein Smoobussa myös oman varausportaalin, joka löytyy osoitteesta https://lahderinne.bookingturbo.com/en/Varauskalenteri on myös upotettavissa omille websivuille (näkyy myös tässä blogin oikeassa reunassa olevassa sidebar:ssa).

Varausportaaliin kytkin maksuttomista maksujärjestelmien tarjoajista PayPalin sekä Stripen, tilisiirron lisäksi. Smoobun kautta pystyn luomaan myös laskut parilla napin klikkauksella, mikäli asiakas haluaa laskuerittelyn tai käyttää tilisiirtoa. Varausportaaliin saa myös linkattua Smoobun kautta Google Analyticsin, joten pystyn seuraamaan sinne saapuvaa liikennettä tarkemmin.

Smoobusta pystyy luomaan myös Asiakassovelluksen (Guest App), jonka voi räätälöidä haluamakseen. Kyseessä on personoitu asiakaskohainen websivu, jonka voi sitten lähettää asiakkaalle ohjeeksi saapumiseen, nähtävyyksiin, lisäpalvelujen ostoon, viestintään jne.
 
Smoobun integraatiovalikoima vaikuttaa uskottavalta. Listalta löytyy (osa vasta tulossa):
  • Payments: Paypal, paypal.me, Stripe, Swikly, Sumup
  • Dynamic pricing: BeyondPricing, PriceLabs
  • Communication: SMS Factor, Rent Assistant
  • Online check-in: AVS Tourism (only Germany), CkeKin.io, Wishbox, Edgar,Vikey,Check-in Scan,Feratel MeldeClient, MyMaison, KeyNest, Operto
  • Smart Locks:Nuki, Igloohome,Keysoft, Sclak, The Keys
  • Cleaning&Maintenance: TurnoverBnB, Properly, VRSCheduler
  • Luggage Storage: LuggageHero, Nannybag
  • Other: Google Analytics, Socialwave, Welcome Pickups, Unwrapped, Bookingflow  
Erityisesti Bookingflow (tulossa) ja Rent Assistant (tulossa) olisivat mielenkiintoisia lisäosia.

Yhteenveto

Muutaman koepäivän jälkeen olin niin vakuuttunut Smoobun sopivuudesta omaan käyttööni, että päivitin lisenssin maksulliseksi. Smoobun selain- ja mobiilisovellus ei ehkä ole ihan kauneinta karkkia silmälle, mutta toimii hyvin ja selkeästi. Aiheeseen kuin aiheeseen löytyy Smoobun nettisivuilta hyvät ohjeet, joten käyttöönotto on onnistunut toistaiseksi helposti.

Smobun laajennusosat ja ominaisuudet ovat omiin tarpeisiini riittävät. Jos jotain kaipaan, niin  Mailchimp -integraatio olisi kiva.

IGMSn käytöstä pitkällä ajalla ei ole kokemuksia, koska alkukokemukseni olivat niin heikot, mutta uskon, että silläkin tulisi toimeen.


0 comments:

Lähetä kommentti